Zabawy ruchowe są formą aktywności fizycznej, bardzo charakterystyczną dla wieku przedszkolnego. Najbardziej odpowiadają one dzieciom i wynikają z właściwości ich rozwoju. Wielka ich różnorodność, wszechstronność oddziaływania oraz łatwość organizowania sprawia, że są one najefektywniejszym "narzędziem" w pracy z dziećmi. Zabawy ruchowe utrwalają wiele pojęć i wiadomości, kształtują nawyki kulturalne. Za pomocą zabawy rozwijamy także spostrzegawczość, orientację w przestrzeni, umiejętność oceny odległości i kierunku, poznawanie stosunków liczbowych, rozpoznawanie barw i kształtów itp. Cele główne:
- Przedstawienie możliwości wykorzystania piłek w najprostszych zabawach z udziałem dzieci przedszkolnych.
- Integracja grup przedszkolaków.
- Zachęcenie dzieci do podjęcia nauki w Szkole Podstawowej Nr 55.
- Zapewnienie dobrej zabawy i miło spędzonego czasu uczestnikom zajęć. Cele szczegółowe:
- Oswojenie się z nowym pomieszczeniem – salą gimnastyczną.
- Nabycie umiejętności orientacji w przestrzeni.
- Oswojeni się z przyborem – piłką do mini siatkówki.
- Uczestnik zajęć potrafi współpracować w grupie, zespole.
- Przedszkolak potrafi poruszać się w marszu, truchcie i biegu w różnych kierunkach.
- Ćwiczący prawidłowo reagują na gwizdek.
Zajęcia podzielone są na trzy części. W pierwszej prowadzący wita grupę, zachęca ją do wspólnych ćwiczeń i przygotowuje ćwiczących do wysiłku, jakim będzie poddany ich organizm w następnej części. Po "rozgrzaniu" ćwiczących przystępuje się do ćwiczeń oswajających z przyborem a następnie przechodzi się do rywalizacji w zespołach. Ostatnia, trzeci część zajęć przeznaczona jest na uspokojenie organizmu i przeprowadzenie kilku ćwiczeń korekcyjnych, po których następuje podsumowanie i pożegnanie uczestników zajęć.
Część wstępna:
- Powitanie grupy, zachęcenie do dobrej zabawy.
Rozgrzanie organizmu i przygotowanie do późniejszego wysiłku.
- Zabawy ożywiające (powinny być to zabawy znane i lubiane)
- Ćwiczenia kształtujące mięśnie ramion i nóg
Część główna:
- Ćwiczenia z piłkami
- Podrzucanie piłki w górę oburącz, chwyt oburącz.
- Rzut w górę ręką prawą i lewą, chwyt oburącz.
- Rzut piłki o ziemię, o ścianę, chwyt oburącz.
- Rzut piłki o ziemię, o ścianę, przed chwytem klasnąć, obrócić się w kółko.
- Rzuty i chwyty piłki w chodzie.
- Dowolne rzuty i chwyty w różnych pozycjach niskich i wysokich.
- Celowanie piłką do kosza lub też do dużej piłki.
- Zabawy z piłkami
- "kto szybciej" – wszystkie piłki znajdują się w jednej części skrzyni, na sygnał zawodnicy jednej drużyny wyrzucają piłki, natomiast druga stara się umieścić je bardzo szybko tam z powrotem.
- "rzuty do celu" – jedna z drużyn ustawiona z piłkami w dużym kole. Dzieci celują w środek skrzyni, tak by jak najwięcej piłek znalazło się w środku. Po obliczeniu ilości trafień następuje zmian zespołów.
- Wyścigi rzędów – dzieci ustawione w 3 – 4 – ech rzędach.
- Szybki bieg do pachołka i powrót. Należy zwrócić uwagę by kolejne dziecko startowało dopiero po powrocie poprzedniego zawodnika.
- "zanieś piłkę" – zawodnik biegnie z piłką do pachołka gdzie ją zostawia w wyznaczonym miejscu. Następny uczestnik biegnie do piłki, zabiera ją i przynosi do zespołu przekazując kolejnej osobie.
- "toczenie piłki" – zawodnik toczy piłkę do pachołka i z powrotem, po czym przekazuje piłkę następnemu uczestnikowi, który startuje i powtarza ćwiczenie.
- "wyścig pająków" – zawodnicy startuję w podporze tyłem z piłką umieszczoną na sobie. Dobiegają w takiej pozycji do pachołka, po czym powstają i powracają do zespołu układając piłkę następnemu uczestnikowi.
Część końcowa
- Ćwiczenia korekcyjne przeciw płaskostopiu, pełnią one także funkcje wyciszającą i uspokajającą organizm po wysiłku.
- Wspinanie się na palce.
- Zwijanie szarfy stopą lewa i prawą.
- Przekładanie szarfy z jednej strony na drugą lewą i prawą nogą.
- Podsumowanie zajęć i pożegnanie grupy
Zajęcia prowadziła mgr. Katarzyna Dzierżanowska, nauczyciel wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej Nr 55 im. Eugeniusza Lokajskiego w Łodzi.
Powyższe ćwiczenia i zabawy przygotowałam na podstawie fachowej literatury przedmiotu.
Bibliografia:
- R. Trześniowski: Zabawy i gry ruchowe
- M. Bondarowicz: Zabawy w grach sportowych
- Praca zbiorowa: Gry i zabawy z przedszkolakiem i uczniem
- M. Kutzner – Konińska, K. Wlaźnik: Gimnastyka korekcyjna dzieci 6 – 10 letnich
- T. Kasperczyk: Wady postawy ciała – diagnostyka i leczenia
Opracowanie
mgr. Katarzyna Dzierżanowska |